Čo je crowdfunding?

Crowdfunding, alebo skupinové financovanie, sa stáva čoraz populárnejším spôsobom, ako získať finančné prostriedky na rôzne projekty a podnikateľské zámery. Tento model financovania umožňuje jednotlivcom a firmám získať peniaze od širokej verejnosti prostredníctvom online platforiem. V mojom článku sa pozrieme na to, ako crowdfunding funguje, aké sú jeho výhody a nevýhody v porovnaní s inými investičnými možnosťami a ako ho môžete využiť vo svojom investičnom portfóĺiu ako investor.
Aké sú typy crowdfundingu?
Existuje niekoľko typov crowdfundingu, ktoré sa líšia podľa toho, aký typ odmeny alebo návratnosti ponúkajú podporovatelom. Medzi najbežnejšie patrí odmeňovací crowdfunding, kde podporovatelia dostávajú rôzne odmeny za svoje príspevky, ako sú produkty alebo služby. Ďalším typom je vlastnícký crowdfunding, ktorý umožňuje investorom získať podiel vo firme výmenou za investíciu. Taktiež existuje aj úverový crowdfunding - pre investorov možno najzaujímavejší - , kde investori poskytujú svoje investičné prostriedky a ako "odmenu"dostávajú úroky. Každý typ má svoje výhody a nevýhody, a preto je dôležité si pred výberom správneho typu crowdfundingovej platformy dobre premyslieť, čo je pre vás najvhodnejšie.
Ako začať s crowdfundingom?
Crowdfunding zvyčajne umožňuje jednotlivcom bez akýchkoľvek poplatkov podieľať sa na financovaní projektov a podnikov, ktoré boli doteraz vyhradené len pre veľkých investorov alebo inštitúcie. Inými slovami, ide o spôsob získavania kapitálu, pri ktorom investori prispievajú menšími sumami na podnikateľské projekty alebo start-upy prostredníctvom online platforiem. Tieto crowdfundingové platformy (možno ich nazvať aj trhoviskom) - po jednoduchej registrácii podporovateľa - umožňujú širokej verejnosti investovať do projektov, ktoré by inak boli pre jednotlivcov nedostupné. Jedným z príkladov sú veľké rozvojové developerské projekty.
Pri správnom prístupe a starostlivom rozhodovaní môže byť crowdfunding cenným doplnkom tradičných investičných nástrojov. Vďaka nulovým vstupným nákladom je to príležitosť najmä pre malých investorov. Vďaka jednotnému európskemu regulačnému rámcu je tiež možné porovnávať jednotlivé platformy a ich projekty v celej EÚ.
Jednou z hlavných výhod crowdfundingu je poskytovanie úplných a jasných informácií o danom projekte prostredníctvom bodovacieho systému, ktorý je veľmi konzistentne implementovaný každou crowdfundingovou platformou. Je to podobné napríklad prospektu dlhopisov, ale informácie o crowdfundingových projektoch bývajú podrobnejšie.
Spoločnosti financované prostredníctvom crowdfundingu sú tiež priebežne hodnotené. Platforma venuje veľkú pozornosť aj ich kvalite, pretože každý neúspešný projekt musí byť zverejnený na jej webovej stránke. To samozrejme predstavuje obrovské riziko pre reputáciu. Táto povinnosť sa napríklad nevzťahuje na spomínané dlhopisy a hoci sú k dispozícii finančné ukazovatele z účtovných závierok spoločnosti, priemerný investor s nimi nie je oboznámený.
Čo musí crowdfunding spĺňať
Vďaka novej európskej legislatíve je crowdfunding jedinou formou financovania s jasne definovanou povinnosťou platforiem zverejňovať informácie o projektoch naprieč spoločnosťami a krajinami. Činnosť týchto spoločností je už tiež regulovaná príslušnou národnou bankou podľa predpisov EÚ, podobne ako iné spoločnosti pôsobiace na kapitálovom trhu. To znamená, že napríklad na českej alebo francúzskej platforme získate rovnaké výstupy s informáciami o projektoch. Samozrejme, môžu nastať situácie, keď platforma interne sprísni regulačné požiadavky, ako napr. povinnosť poskytnúť zaistenie. To však nie je vyžadované zákonom.
Investície a projekty prostredníctvom crowdfundingových platforiem zahŕňajú krátkodobé (napr. 3 mesiace) ako aj dlhšie investičné obdobia ( 3 roky), ktoré sú vopred stanovené.. Intervaly vyplácania výnosov bývajú na mesačnej, kvartálnej a ročnej báze alebo na konci projektu. Minimálne investície sú na úrovni 200,-€, výnosy sa pohybujú v rozmedzí 5-12%.
Na rozdiel od investícií do akcií, kde je možné riziká ľahko diverzifikovať, crowdfundingové platformy a ich projekty sa často koncentrujú v určitých sektoroch a geografických regiónoch. Ale aj to je možné aktívne riadiť. Investori môžu diverzifikovať riziko prostredníctvom mnohých malých investícií a vyberať projekty napríklad zo sektorov, ktoré nie sú vystavené hospodárskym cyklom, geopolitickej nestabilite, sezónnosti a podobným vplyvom, alebo sú voči nim odolné. A na rozdiel od investovania do akcií, správcovské poplatky zvyčajne platí vlastník projektu.
Keď porovnáme crowdfunding s investovaním do dlhopisovsov treba konštatovať, že pre bežného investora je pomerne ťažké pochopiť všetky úskalia investícií do dlhopisov, pretože zmluvy s emitentmi bývajú zložité. Môžu obsahovať aj ustanovenia, ktoré v prípade určitých výkyvov na trhu zabraňujú splateniu istiny investorovi. V prípade realitných dlhopisov napr. sa to zvyčajne týka poklesu trhu nad určitú percentuálnu hranicu.
Crowdfunding predstavuje príležitosť pre investorov, ktorí chcú kedykoľvek diverzifikovať svoje portfólio a podieľať sa na financovaní inovatívnych a potenciálne revolučných projektoch. Malo by sa však vyberať predovšetkým z platforiem, ktoré vyžadujú od emitenta zaistenie.
Zaujali vás informácie z článku a chceli by ste sa dozvedieť viac? Kontaktujte ma emailom alebo telefonicky a určite dostanete odpoveď na vaše otázky! Teším sa na stretnutie s vami!